Přichází digitalizace rozhlasového vysílání

25.duben 2013   Autor :  Marcel Procházka

Dnešní rozhlasové analogové FM vysílání je s námi více jak půl století. Od té doby se však mnohé změnilo, hudbu i video skladujeme v digitální podobě, telefonujeme prostřednictvím digitálních mobilních sítí, knihy čteme pomocí elektronických čteček a přijímáme digitální televizi. Jen rozhlasové vysílání se nezměnilo, stále je analogové se všemi souvisejícími nevýhodami.

Pozemní příjem rozhlasového vysílání je v současné době, podobně jako je tomu u televizního vysílání, dominantním způsobem příjmu pro většinu posluchačů. Mezi jeho hlavní výhody patří vysoké pokrytí, mobilita, nezávislost na datových sítích a velmi vysoká penetrace rozhlasových přijímačů, které jsou integrovány i do spotřební elektroniky, jako jsou například mobilní telefony nebo MP3 přehrávače. Zároveň se ale potýká s celou řadou problémů, které způsobují pokles reklamních výnosů o více jak 30 %, což může mít v budoucnu dopad na kvalitu obsahu.

Mezi největší bariéry dalšího rozvoje pozemního rozhlasového FM vysílání patří nedostatek frekvencí pro nové rozhlasové stanice, s ohledem na analogovou technologii nemožnost rozvoje nových služeb s přidanou hodnotou vedle pouhého přenosu zvuku, kvalitativní limity přenosu audia, omezené možnosti pro provázání rozhlasového vysílání s internetem a integrace analogového přenosového systému do dnešních plně digitálních koncových zařízení, jako jsou mobilní telefony, tablety, navigace nebo automobily. Tyto „neduhy“ může vyřešit pouze digitalizace rozhlasového vysílání.

Digitalizace rozhlasu přinese posluchači řadu zcela nových služeb a výrazně vyšší kvalitu.

Tak jako v případě televizního vysílání, kdy prostřednictvím analogu bylo možné přenášet jen 4 TV programy a dnes je jich digitálně vysíláno více jak 15, digitální rozhlasové vysílání umožní k posluchači přenést násobně více rozhlasových kanálů v lepší kvalitě než prostřednictvím analogových sítí. Vedle širší programové nabídky se pro posluchače zpřístupní celá řada nových služeb, jako například elektronický programový průvodce, radiotext, slideshow nebo přenos webových stránek na displej rozhlasového přijímače. Přechod na digitální rozhlasové vysílání bude postupný. Posluchači nemusí mít obavy, že by museli v brzké době nahradit všechny své stávající analogové přijímače digitálními. Bude se tak jednat o přirozenou evoluci než o revoluci jako v případě digitalizace pozemního rozhlasového vysílání.

Digitalizace umožní generování nových reklamních výnosů a může tak zastavit
jejich současný propad

Výhod digitálního rozhlasového vysílání je celá řada. Patří mezi ně například možnost celoplošného i regionálního pokrytí (bez omezení nedostatkem kmitočtů FM), větší počet programových pozic nebo nižší cena šíření programu na straně provozovatelů rádií, ale i volitelná zvuková kvalita nebo propojení s dalšími digitálními technologiemi na straně posluchačů. Především s možností rozvoje interaktivních služeb pak bezprostředně souvisí i mnohem rozsáhlejší možnosti reklamního prostoru.

Velmi dobře se bude moci využívat například při používání služby nákupu nebo stahování písní, které se právě hrají. Díky pestrosti stanic, které se budou moci zaměřovat i na tematicky nebo žánrově užší skupinu, bude pak moci i konkrétní reklama cílit přesněji na svou cílovou skupinu.

Digitální rozhlas se úspěšně rozvíjí v řadě evropských zemí. Není důvod, proč by se nemohl úspěšně rozvíjet i v České republice, kde má rozhlas jednu z nejvyšších poslechovostí v Evropě.

Digitální rozhlas se těší velké oblibě po celém světě.

Z evropských států je pak digitální rozhlas úspěšný především v Německu, Norsku, Švýcarsku, Belgii nebo Velké Británii. V Německu je po zhruba roce a půl provozu digitálního rozhlasu 90% pokrytí, vzniklo mnoho nových stanic a je zde více než milion prodaných přijímačů.

Česká republika je v současnosti pokryta digitálním signálem pouze ze 41 % a například licenci pro celoplošné digitální vysílání má pouze jedno rádio. Stávající digitální vysílání je však realizováno v L-pásmu (1,5 GHz), které není optimální z důvodu horšího šíření těchto kmitočtů. Prostor pro další rozvoj je tedy velký.

Abychom se v procesu digitalizace rozhlasového vysílání mohli posunout dále, je jako první krok nutné stanovit jasnou národní strategii. Zároveň je třeba zahájit aktivní dialog o budoucí koncepci digitálního rozhlasového vysílání se všemi zainteresovanými stranami, zejména s regulačními autoritami a provozovateli rozhlasového vysílání, ­abychom celý koncept digitálního rozhlasového vysílání konečně rozpohybovali.

Prvními vlaštovkami bylo konání DAB semináře v Poslanecké sněmovně ČR a založení DAB fóra, jehož členy jsou vedle Českých Radiokomunikací také ostatní provozovatelé vysílacích sítí, Český rozhlas a všichni významní provozovatelé rozhlasového vysílaní, jako například společnosti Lagardere a Londa.